תגובת האגודה:
האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת מברכת על הרצון והמחויבות של משרד הבריאות להנגיש שירותי טיפול בהפרעות בתקשורת לכלל ילדי ישראל. אנו תומכים בשאיפה למצוינות ובחזון של מתן שירות ציבורי איכותי ונגיש לכל ילד ומשפחה הזקוקים לכך.
עם זאת, האגודה מביעה דאגה עמוקה מחוסר מוכנות המערכת הציבורית, לרבות משרד הבריאות וקופות החולים, לספק את מלוא השירות הנדרש למטופלים ולמשפחותיהם ברמה ובהיקף המתחייבים.
לדעת האגודה, סדר הפעולות הנכון צריך להיות:
ראשית, הוכחת יכולת מתן השירות ברמה ובהיקף הנדרשים – לרבות:
• כמות מספקת של מטפלים מוסמכים
• פיזור גיאוגרפי נאות המבטיח נגישות לכל האוכלוסיות
• תקנים ומתקנים (חדרי טיפול) הולמים למתן שירות איכותי
שנית, קביעת מדדים מדויקים וברורים לבדיקת עמידה ביעדים, כפי שמורה החוק ושמירה על רמת שירות נאותה, תוך מנגנוני בקרה ופיקוח שקופים.
שלישית, שמירה על מנגנון ההחזרים להורים כמדד פיקוח חיצוני, על מנת לא להשאיר את הילדים והוריהם מול “שוקת שבורה” במצב של חוסר אלטרנטיבה טיפולית.
יש לציין כי בהינתן שאפילו את נתוני הבסיס לגבי כמות המטפלים הזמינה במערכת – נתון שוועדות הכנסת דרשו מקופות החולים ומשרד הבריאות עוד בתחילת קיץ 2025 – לא מסר משרד הבריאות עד לרגע זה, אין האגודה יכולה לסמוך על כך שאפשר להתקדם לשלבי היישום הבאים בצורה אחראית ובטוחה.
ללא שקיפות בסיסית ומידע מהימן על מצבת כוח האדם המקצועי, לא ניתן להבטיח שהמערכת אכן מסוגלת לספק את השירות הנדרש לכלל הילדים והמשפחות.
האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת עומדת תמיד לצד משרד הבריאות ומוכנה לסייע ולייעץ מקצועית בכל תחום הנוגע להפרעות בתקשורת בישראל, למען בריאות הילדים ומשפחותיהם.